Met het programma ‘Kinderen in Armoede Zien’ was POM in 2018 een van de eerste organisaties die het armoedevraagstuk agendeerde in teams van basisscholen, schoolmaatschappelijk werkers enz. Met name de aanjaagfunctie was een belangrijke factor. Met de binnen het programma ontwikkelde toolkit kon het werkveld hiermee verder. Zo zijn de afgelopen vijf jaar veel organisaties met het signaleren van kinderarmoede aan de slag gegaan. Toch is nu besloten de toolkit offline te halen: de aanjaagfunctie is afgerond en er is veel nieuw materiaal beschikbaar. Initiatiefnemer Jeanne van Berkel, zelfstandig adviseur, vertelt in dit bericht wat er is bereikt.
Actueler materiaal
Inmiddels is opgroeien in armoede een belangrijk speerpunt geworden in landelijk en gemeentelijk beleid. Duidelijk is dat armoede een stressfactor is die de ontwikkelingskansen van kinderen negatief kan beïnvloeden. Zowel op gemeentelijke als landelijk niveau is er een agenda kinderarmoede gerealiseerd (zie Alliantie Kinderarmoede). Sinds augustus 2024 is er een subsidieregeling waarmee achterstands- of doelgroepscholen in het basis- en middelbaar onderwijs een brugfunctionaris kunnen aanstellen.
Het thema armoede is, mede door corona, steeds meer genormaliseerd. Er is inmiddels veel actueel materiaal over kinderarmoede beschikbaar, zoals:
- Gereedschapskist armoede | Hogeschool Rotterdam, een vijfluik aan handreikingen en bijbehorende materialen om kinderarmoede te signaleren en aan te pakken voor jeugdprofessionals. Per sector (van voorschoolse opvang (kinderopvang) tot en met het mbo), waarbij de basis voor elke sector gelijk is zodat samenwerken gestimuleerd wordt. De basis is ‘SOS bij kinderarmoede’: Signaleren, Ondersteunen en Stimuleren.
- Infographic | Augeo Foundation, die inzichtelijk maakt wat armoede precies is, hoe je armoede kan herkennen, en wat de gevolgen kunnen zijn voor ouders en kinderen. Opgroeien in armoede kan meer risico geven op ontwikkelingsproblemen. Vooral wanneer de armoede langdurig is en samengaat met andere risicofactoren (bijvoorbeeld als ouders gescheiden zijn of ziek zijn). Een paar mogelijke gevolgen voor kinderen: sociaal isolement en uitsluiting; meer kans op hechtingsproblematiek en ontwikkelingsproblemen; een gebrek aan zekerheid en toekomstperspectief.
- Hoe maak je armoedebeleid op school? | Nederlands Jeugdinstituut
- 1 op de 4 basisschoolleerlingen gestrest door thuissituatie | Jeugdeducatiefonds, resultaten van periodiek onderzoek naar de invloed van stress thuis op de ontwikkeling van kinderen
- Werkboek-Challenge-Armoede | Movisie
- https://www.socialevraagstukken.nl/recensie/schaarste-hoe-gebrek-aan-tijd-en-geld-ons-gedrag-bepalen/
- Boek Stress-sensitief werken in het sociaal domein, Jungmann, Nadja
Meer weten?
Wil je meer informatie of bijvoorbeeld een workshop op maat voor jouw team, neem dan contact op met Jeanne via jeanne@jeannevanberkel.nl.